ANOTÁCIA

V kontexte liberalizácie a harmonizácie podmienok jednotného dopravného trhu EÚ sa predpokladom vyváženého fungovania železničného systému stáva vzťah manažéra železničnej infraštruktúry so železničnými podnikmi. Železničné podniky ako zákazníci manažéra infraštruktúry nakupujú kapacitu železničnej infraštruktúry v podobe vlakových trás. Z technologického hľadiska je dôležité správne stanoviť kapacitu traťového úseku, vo väzbe na grafikon vlakovej dopravy a jeho stabilitu. Cieľom je dosiahnuť systémové poskytovanie výkonných vlakových trás dopravcom prevádzkujúcim osobnú i nákladnú železničnú dopravu. Hlavným cieľom projektu je návrh metodiky optimalizácie využívania kapacity železničnej infraštruktúry a jej dimenzovanie v závislosti od požiadaviek na heterogenitu dopravy, systematickosť cestovného poriadku a ďalších požiadaviek dopravcov v nadväznosti na prognózovanie dopravných výkonov. Výstupom bude inovatívna metodika hodnotenia potrebného rozsahu kapacity železničnej infraštruktúry vo vzťahu k prognostickým postupom so zámerom uspokojiť systémové požiadavky nákladnej dopravy. Základný výskum bude sústredený do dvoch základných okruhov. Ide o skúmanie kapacity železničnej infraštruktúry z pohľadu nákladnej dopravy. Druhým okruhom je skúmanie predpokladov pre objektívne prognózovanie dopravných výkonov, teda deľby dopravnej práce medzi jednotlivými dopravnými odbormi. Prognózovaniu vývoja objemov dopravy je potrebné venovať maximálnu pozornosť vzhľadom na úlohy, ktoré sú na európskej železnici všeobecne kladené na základe strategických dokumentov EÚ. V týchto dokumentoch je jednoznačne stanovená požiadavka na presun nákladnej dopravy z cesty na železnicu, tzn. na ekologickejší druh dopravy. Na zabezpečenie týchto ustanovení bude treba vychádzať z portfólia používaných štatistických údajov o prepravách, vrátane metodiky stanovenia prognóz vývoja v jednotlivých dopravných módoch založenej na spoľahlivých údajoch získaných z dopravného prieskumu a zberu údajov.

Zodpovedný riešiteľ: prof. Ing. Jozef Gašparík, PhD.

Doba riešenia: 2020 – 2024

Žiadaná dotácia spolu: 235 055 EUR