CIELE
Hlavným cieľom projektu je návrh všeobecnej metodiky pre optimalizáciu využívania kapacity železničnej infraštruktúry a jej dimenzovanie v závislosti od požiadaviek na heterogenitu dopravy, systematickosť cestovného poriadku a ďalších požiadaviek dopravcov v nadväznosti na prognózovanie dopravných výkonov. Výstupom bude metodika hodnotenia potrebného rozsahu kapacity železničnej infraštruktúry vo vzťahu k prognostickým postupom so zámerom dosiahnuť systémové poskytovanie výkonných vlakových trás s uspokojením požiadaviek nákladnej dopravy.
Vychádzajúc z definovaného cieľa bude výskumná úloha riešená vo dvoch okruhoch, pre ktoré sú definované podporné ciele výskumu: .
- v prvom bude cieľ sústredený na manažment kapacity železničnej infraštruktúry,
- v druhom bude cieľ sústredený na prognózovanie dopravných výkonov.
Parciálnymi cieľmi prvého okruhu riešenia sú:
- rozvoj poznatkovej základne v problematike systémového riešenia kapacity železničnej infraqštruktúry,
- analýza technologických procesov v nákladnej železničnej doprave a stanovenie kritických miest infraštruktúry,
- definovanie komplexu faktorov, ktoré ovplyvňujú prístup na železničnú dopravnú cestu pre vlaky nákladnej dopravy a následne kapacitu infraštruktúry,
- vytvorenie jednotnej metodiky pre stanovenie kapacity železničnej infraštruktúry pri zohľadňovaní celého komplexu faktorov vo vzťahu ku konfigurácii prvkov infraštruktúry,
- vytvorenie koncepčného návrhu na interaktívne informovanie o aktuálne využívanej a voľnej kapacite.
V druhom okruhu výskumnej úlohy je cieľom vytvorenie metodiky prognózovania výkonov ako podkladu pre konfiguráciu železničnej infraštruktúry. Naplnenie tohto cieľa predpokladá vyriešiť nasledujúce čiastkové ciele:
- analýza kľúčových faktorov, ktoré ovplyvňujú dopyt po jednotlivých dopravných módoch,
- skúmanie ukazovateľov charakterizujúcich dopravné a prepravné prúdy v nákladnej a osobnej doprave,
- postup analýzy prepravných prúdov a nárokov logistických systémov,
- spracovanie metodiky využitia výsledkov pre proces rozhodovania sa pri tvorbe prognostického modelu, skúmanie použiteľnosti navrhnutej metodiky v podmienkach manažéra infraštruktúry,
- návrh opatrení na vytvorenie podmienok pre zabezpečenie relevantných údajov o tovarových tokoch s využitím inovatívnych technologických riešení.
Reálnosť dosiahnutia hlavného a podporného cieľa základného výskumu je daná zvolenými vedeckými metódami, vedeckou hypotézou, časovým harmonogramom a v neposlednom rade kvalitou vedeckej vyspelosti členov riešiteľského kolektívu. Dôležitým faktorom dosiahnutia úspechu postulovaného riešenia je využívanie vhodných softvérových nástrojov pre riešenie kapacitných analýz a simulačných softvérov železničného dopravného systému. Ciele výskumu zároveň plne korešpondujú s výskumným zameraním žiadateľa - Žilinskej univerzity v Žiline, predovšetkým v zameraní na železničnú dopravu.